"When the needle drops, bullshit stops". Έτσι λένε οι DJs μεταξύ τους. Και έτσι είναι επιτρέψτε μου. Η ικανότητα και η τεχνική μετράει, όταν στο σκοτάδι του μαγαζιού, υπό την πίεση του χρόνου, του καπνού, του αλκοόλ και των ντεσιμπέλ πρέπει η επόμενη επιλογή να είναι η σωστή. Τα επαναλαμβανόμενα λάθη δεν συγχωρούνται και ο κόσμος της νύχτας είναι ιδιαίτερα εκδικητικός. Αυτά τα ξέρουν καλά οι επαγγελματίες του χώρου. Και αυτός που τα ξέρει ακόμα καλύτερα είναι ο 7κις πρωταθλητή Ελλάδος στο άθλημα των ατσάλινων τροχών. Κυρίες και κύριοι, σήμερα η οθόνη του κινητού μου έγραψε «Κλήση προς... Θοδωρής Sparky T».
Έχουν έρθει στιγμές που βλέποντας διάφορους τυχάρπαστους και 'αστροναύτες' του χώρου θέλησα να απαρνηθώ τον χαρακτηρισμό “DJ”
Χωριανός: Καλησπέρα σας κύριε Sparky. Που σας βρίσκουμε; Sparky T: Καλησπέρα Χωριανέ, με πετυχαίνεις στο σπίτι, μεταξύ Ableton, καλωδίωσης κάποιων μηχανημάτων και ενός ανοιχτού PS3.
Χωριανός: Είστε άνθρωπος της τεχνολογίας δηλαδή...
Sparky T: Έτσι νομίζω, αν και θα μπορούσα να τα καταφέρνω και καλύτερα…
Χωριανός: Επιτρέψτε μου να αμφιβάλλω. Ποσό πιο εύκολη είναι η δουλεία του DJ σήμερα με όλα αυτά τα gadget και τα software που κυκλοφορούν; Έχουν πλήξει ή έχουν ωφελήσει τον κλάδο;
Sparky T: Τα gadgets και τα software δεν σε κάνουν καλύτερο. Ο κακός DJ παραμένει κακός, ό,τι τεχνολογικό μέσο και αν χρησιμοποιήσει. Στα χεριά του ικανού DJ αντίθετα, τα σωστά εργαλεία μπορούν να διευκολύνουν καταστάσεις. Έτσι για παράδειγμα μπορεί να μειωθεί ο όγκος της μουσικής που κουβαλάς μαζί σου, όπως επίσης μπορείς πιο εύκολα να υλοποιήσεις τρελές ιδέες και μάλιστα σε real time. Όσο για το δεύτερο σκέλος της ερώτησης σου, η αλήθεια είναι ότι έχει ξεπεταχτεί μια ολόκληρη 'φυλή' από νέους DJs που σε μια νύχτα απέκτησαν laptop (κατά προτίμηση Apple γιατί “είναι καλύτερο από τα PC” όπως τους έπεισε κάποιος φίλος τους, χωρίς να το έχουν ψάξει πραγματικά) και άπειρα mp3. Αρκετοί από αυτούς όμως έχουν χάσει την ουσία του πράγματος, που είναι η μουσική. Συν του ότι πάρα πολλοί από αυτούς κινούνται σαν DJ / PR δίνοντας πολύ μεγαλύτερο βάρος στις δημόσιες σχέσεις και στο να καλούν κόσμο παρά στο να γίνονται καλύτεροι DJs.Τα συμπεράσματα δικά σου...
Χωριανός: Συμπεραίνω πως κάθε κλάδος έχεις τους καλούς και τους κακούς επαγγελματίες και ο κλάδος των DJs δεν θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση. Αυτοί λοιπόν οι mp3 DJs στους οποίους αναφέρεσαι, καταφέρανε να εδραιωθούν στην αγορά ή νύχτα μπήκανε, νύχτα φύγανε;
Sparky T: Έχουν έρθει στιγμές που βλέποντας διάφορους τυχάρπαστους και 'αστροναύτες' του χώρου θέλησα να απαρνηθώ τον χαρακτηρισμό “DJ”, με την έννοια του: «όχι φίλε μου, δεν είμαστε το ίδιο». Γενικά δεν είμαι κατά των mp3 DJs, αρκεί να ξέρουν τι κάνουν, δηλαδή να έχουν κάνει έναν κύκλο στη μουσική, να έχουν ξοδέψει κάποια χρήματα, να έχουν στερηθεί και κάποιους καφέδες για να πάρουν 10 CD η μερικά βινύλια και μετά ας γυρίσουν στα software. Όσο για το ποιοι από αυτούς θα επιβιώσουν, σε μεγάλο βαθμό έχει να κάνει και με τη νοοτροπία των ιδιοκτήτων των νυχτερινών μαγαζιών, που πάντα αναζητούν την πιο οικονομική και compact λύση, η οποία όμως σε βάθος χρόνου ενδέχεται να βλάψει το μαγαζί.
Χωριανός: Θοδωρή, διαβάζω στο βιογραφικό σου, πως ανακηρύχτηκες επί σειρά ετών (από το 1991 έως το 1999) 7 φορές ο καλύτερος DJ στην Ελλάδα. Αυτό σημαίνει προφανώς πως είτε ήσουν ο μόνος DJ αυτή την εποχή (άρα και ο καλύτερος!), είτε πως ήδη από το 1991 κατείχες το άθλημα του πικαπ! Πότε ξεκίνησες να ασχολείσαι με τους «ατσάλινους τροχούς» και για ποιο λόγο;
Sparky T: Για ποιο λόγο…; Απλά κάποια στιγμή στη ζωή μας (και κάλο είναι να συμβαίνει σε νεαρή ηλικία για να υπάρχει περιθώριο χρόνου) κάτι μας κάνει κλικ, κάποιο φωτάκι ανάβει και μας λέει:πρέπει να κινηθείς προς τα εκεί. Μικρός είχα μια κλίση σε DJ θέματα, θαύμαζα τους DJs, προσπαθούσα ν καταλάβω τις τεχνικές και τη λογική τους, και όταν κάποτε άκουσα το «Adventures» του Grandmaster Flash αποφάσισα ότι ήθελα να κάνω κάτι τέτοιο. Τα υπόλοιπα είναι ιστορία. Επέτρεψε μου να σημειώσω πως την εποχή που είχαμε ξεκινήσει, μπορώ να πω δίχως έπαρση πως εγώ και o Smarty Al είχαμε την καλύτερη 'αντίληψη' των πραγμάτων σε σχέση με τους άλλους DJs.
Χωριανός: Είχες κάποιον άνθρωπο να σε βοηθήσει στα πρώτα σου βήματα; Κάποιον μέντορα ή κάποιον δεξιοτέχνη του πικάπ; Το λέω αυτό γιατί εκείνες τις εποχές δεν υπήρχε η υποψία internet, πόσο μάλλον του Youtube, έτσι ώστε να μπορεί να αποκτήσει κάποιος ενδιαφερόμενος τις απαραίτητες πληροφορίες για το DJing και τις τεχνικές του...
Sparky T: Πραγματικά, τότε δεν είχαμε internet, Youtube, tutorials κλπ. Είχαμε όμως τους δίσκους των hip-hop συγκροτημάτων και προσπαθούσαμε εξ ακοής να μιμηθούμε τα scratch των αγαπημένων μας DJs. Μετά ήρθαν οι πρώτες βιντεοκασέτες από τα παλιά DMC, και ο ήχος απέκτησε και εικόνα. Σαν μέντορες θα μπορούσα να πω ότι μεγαλώνοντας είχα δυο ανθρώπους, (όχι σε επίπεδο turntablism, αλλά σε ότι αφορά την καθαρά DJ προσέγγιση): τον Γιώργο Ιωαννίδη (DJ Ghost) και τον Γιώργο Σειρά.
Χωριανός: Απ’ όσο βλέπω στο παρελθόν έχεις συνεργαστεί με ονόματα θρύλους της ελληνικής hip hop σκηνής, όπως Terror X Crew, FFC, Razastarr ακόμα και Goin Through ενώ πλέον είσαι σταθερός DJ στους Stavento. Ποιες διαφορές μπορείς να βρεις στην hip hop σκηνή του ‘90 με την σημερινή; Ο ρόλος του DJ παραμένει ο ίδιος, είναι πιο υποβαθμισμένος ή χαίρει μεγαλύτερης αναγνωρισημότητας;
Sparky T: Καλή η ερώτησή σου χωριανέ, αλλά δεν ξέρω αν και η απάντηση μου θα είναι εξίσου καλή. Το θέμα σηκώνει πολύ συζήτηση…
Χωριανός: Όχι να το παινευτώ, αλλά οι καλές ερωτήσεις είναι το στοιχείο μου. Το λέει και ο αρχισυντάκτης μου, Θάνος Κωτσιόπουλος. Αλλά για πες, γιατί δεν μπορείς να μου δώσεις μια καλή απάντηση;
Sparky T: Το θέμα είναι πολυδιάστατο. Για να το απλοποιήσουμε ας πούμε απλά πως η σκηνή στα 90s προσπαθούσε να ανακαλύψει τον εαυτό της, ήταν φρέσκια, δραστήρια και με ανησυχίες. Καταρχάς υπήρχαν ακροατές που ήταν μονό ακροατές. Αργότερα όλοι αυτοί αναμιχτήκαν με τον hip-hop με διάφορους τρόπους, μπήκαν σε γκρουπ και ομάδες και άρχισαν άθελα τους να αμφισβητούν αυτούς που πριν λίγο καιρό θαύμαζαν. Κάπου εκεί, νομίζω, άρχισε η κάτω βόλτα.Επίσης βασική διάφορα ήταν το ότι τότε δεν είχε πέσει το χρήμα στο τραπέζι του hip-hop, γεγονός που αργότερα διάβρωσε την τέχνη, τις σχέσεις και την ουσία.
Χωριανός: Και ο DJ μέσα σε όλη αυτή την κατάσταση που βρισκόταν;
Sparky T: Θα τολμούσα να πω ότι τότε ο DJ ήταν πιο πολύ συνδεδεμένος και αποδεκτός από το κοινό. Στην πορεία όμως έχασε κάπως την αίγλη του, ίσως παραγκωνίστηκε και τα τελευταία χρονιά ο μεταμορφωμένος πια turntablist, σε αρκετές περιπτώσεις δεν έχει και δεν θέλει να έχει σχέσεις με το hip-hop group, μιας και η τέχνη που υπηρετεί μπορεί να σταθεί αυτόνομα.
Χωριανός: Για να σε στριμώξω τώρα... Εσύ Θοδωρή διαβρώθηκες από το χρήμα; Κατά καιρούς έχεις κατηγορηθεί ότι δεν κράτησες το hip hop κώδικα και ότι μπήκες στην νύχτα, σε μεγάλα μαγαζιά και πούλησες το hip hop για το RnB. Τι έχεις να απαντήσεις στους επικριτές σου;
Sparky T: Μία γενικότερη θεώρηση πλαισιώνει το ρόλο του DJ και αυτή για μένα βρίσκεται στο τρίπτυχο Skills, Party Rockin & Studio. Με άλλα λόγια ο DJ πρέπει να είναι όσο γίνεται πιο “ολοκληρωμένος” μουσικά και τεχνικά έτσι ώστε να μπορεί να σταθεί σε κάθε περίσταση, άσχετα με το ποια μπορεί να είναι η αληθινή του μουσική αγάπη. Με βάση αυτά δεν θεωρώ ότι κινήθηκα λάθος. Όσο για τους επικριτές μου, τι περίμεναν δηλαδή; Να μείνω για πάντα στο underground, στα υπόγεια, να το “κρατάω αληθινό στα στενά” και να μην προχωρήσω επαγγελματικά; Αυτά είναι αστειότητες. Επέτρεψε μου να πω, πως όταν αξίζεις, ο κόσμος το καταλαβαίνει και αποδέχεται τις επιλογές σου. Πάντα υπάρχουν και οι στενοκέφαλοι ταμπελο-λάτρεις, αλλά δεν αξίζει να εστιάσει κάποιος σε αυτούς. Τη δεδομένη στιγμή μπορώ και παίζω σε μεγάλα clubs, είμαι ο μόνιμος DJ της ομάδας των Stavento και παίζω και σε καθαρόαιμα hip-hop events. Για μένα ο συνδυασμός είναι η επιτυχία.
Χωριανός: Καλά τα λες κύριε Sparky. Ένα τελευταίο πράγμα για να κλείσουμε τη συζήτηση. Τι έχεις να προτείνεις στα νέα παιδιά που ξεκινάν τώρα το χόμπι / επάγγελμα του hip hop DJ; Η εμπειρία τόσων χρονών τι σε δίδαξε;
Sparky T: H ζωή φτιάχνεται από τις επιλογές. Αν σε κάποιον αρέσουν οι ταμπέλες ας φτιάξει την καριέρα του έτσι ώστε οι ταμπέλες να λειτουργήσουν υπέρ του όσο αυτό είναι εφικτό. Οι πολλές ταμπέλες μπορούν να σε κάνουν να χάσεις το δρόμο σου, όμως. Προτιμώ να προχωράω σύμφωνα με τα θέλω μου, ακόμα και αν αυτά κάποιες φορές είναι εκ διαμέτρου αντίθετα ή ακόμα και αν με έχουν οδηγήσει σε λάθη. Οι νέοι που ξεκινάνε τώρα πρέπει να έχουν υπομονή, διαθέσιμο χρόνο για practice και ακόμα περισσότερο για μελέτη και ακρόαση διαφόρων μουσικών ειδών, όχι μόνο hip-hop.
Χωριανός: Γιατί είναι ο συνδυασμός που δημιουργεί την επιτυχία…
Sparky T: Σωστά! Και επειδή τώρα έχω να συνδυάσω τα καλώδια μου, μπορείς να με αφήσεις ήσυχο χωριανέ ρεπόρτερ. Καλή σου νύχτα!
Χωριανός: Καληνύχτα Sparky!
Φιλιά
Ο χωριανός
www.tralala.gr
Για επικοινωνία, συμβουλές επιτυχίας, χάρες και νταηλίκια παρακαλώ επικοινωνήστε μαζί μου: xwrianos@gmail.com