21 Μαρ 2011

Πυροβολήθηκε στο χέρι ο Wyclef Jean


Σύμφωνα με εκπρόσωπο του Wyclef Jean, το Σάββατο 19 Μαρτίου, παραμονές των προεδρικών εκλογών στην Αιτή, ο hip hop star, που βρισκόταν στην περιοχή Delmas, έξω από το Port-au-Prince, δέχθηκε πυροβολισμό στο χέρι.
Ο Wyclef Jean διακομίστηκε άμεσα στο νοσοκομείο και αφού αντιμετωπίστηκε ο τραυματισμός του, το πρωί της Κυριακής πήρε τελικά εξιτήριο. Εικάζεται πως ο τραυματισμός του Wyclef προήλθε απόελεύθερο σκοπευτή, αλλά η αστυνομία της Αιτής δεν επιβεβαίωσε κάτι τέτοιο.
Ο Garry Desroisers, εκπρόσωπος τύπου της αστυνομίας της Αιτής, αρκέστηκε στο να αναφέρει μόνο ότι το περιστατικό βρίσκεται ύπο διερεύνηση και μέχρι να διαλευκανθεί, η αστυνομία δεν θα κάνει δηλώσεις. Ο Wyclef Jean βρέθηκε στην Αιτή για να υποστηρίξει την υποψηφιότητα του συνεργάτη του, μουσικού,Michel Martelly για την προεδρία της χώρας
Λίγους μήνες πριν, η αντίστοιχή υποψηφιότητα του  Wyclef Jean για την προεδρία Αιτής, είχε ακυρωθεί, ως αντίθετη στους νόμους του συντάγματος της χώρας, καθώς ο διάσημος μουσικός δεν είχε συμπληρώσει το απαιτούμενο διάστημα παραμονής στην χώρα για να διεκδικήσει κάποιο αξίωμα.

Γίνε κι εσύ ο νέος Tupac!


Το team της παραγωγής για την ταινία-βιογραφία του Tupac Shakur ανακοίνωσε ότι ξεκινάει μια διαδικασία με video auditions για την εύρεση του ιδανικού πρωταγωνιστή. Τα γυρίσματα της ταινίας, που θα σκηνοθετήσει ο Antoine Fuqua, πρόκειται να ξεκινήσουν το καλοκαίρι.
 Όσοι πιστεύουν ότι μπορούν να ενσαρκώσουν πιστά στην μεγάλη οθόνη έναν από τους πιο εμβληματικούς rappers όλων των εποχών, μπορούν να υποβάλλουν τα video τους στο site Insearchoftupac.skeetv.comμέχρι τις 30 Απριλίου.
Ο παραγωγός David Robinson ανέλυσε τα στοιχεία του “ιδανικού” Tupac: «Ψάχνουμε κάποιον με τον σωστό συνδυασμό ακατέργαστου ταλέντου και χαρίσματος.  Μας ενδιαφέρει κάποιος που μπορεί να δώσει όλη του την καρδιά σε αυτή την ερμηνεία, όχι μόνο η εμφάνιση και η προσωπικότητα.»
Οι υποψήφιοι θα πρέπει να διαβάσουν ένα μονόλογο μιας σκηνής που διαδραματίζεται σε δικαστήριο και να ερμηνεύσουν το αγαπημένο τους τραγούδι του rapper που απεβίωσε το 1996.

Νέα albums από Green Day, Duran Duran, The Strokes!


Μόλις ξεκίνησε μια εβδομάδα γεμάτη εντυπωσιακές album και singles κυκλοφορίες, με πιο σημαντικές αυτές των Green Day (“Awesome As Fuck”), Duran Duran (“All You Need Is Now”), The Strokes(“Angles). 
Σήμερα κυκλοφορεί το πολύ-αναμενόμενο live album των Green Day, με τίτλο “Awesome As Fuck”, που αποτελεί την καλύτερη μέχρι στιγμής, απόδειξη της συναυλιακής δεξιοτεχνίας του Billie Joe Armstrongκαι της παρέας του.
 Οι Duran Duran επανέρχονται με νέο album, σε παραγωγή Mark Ronson και κατορθώνουν να ακούγονται πιο φρέσκοι από ποτέ! Το “All You Need Is Now” θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και ως η συνέχεια του κλασσικού “Rio”.
Όσο για το νέο album των The Strokes, το “Angles” εκφράζει ένα νέο δρόμο για το rock, μέσα από τις παλιές κλασσικές 60s garage «αξίες».
Στις κυκλοφορίες των singles, συναντάμε τους My Chemical Romance (“Planetary (Go!)), Mike Posner(“Please Don`t Go”), Roger Sanchez feat Far East Movement (“2gether”) και Nicky Minaj feat Drake(“Moment 4life”).
 Αναλυτικά οι σπουδαιότερες κυκλοφορίες  albums-singles της εβδομάδας:
SinglesEliza Doolittle – 'Mr Medicine'
Errors – 'Magna Encarta'
Madcon – 'Outrun The Sun'
Nicki Minaj feat. Drake – 'Moment 4 Life'
My Chemical Romance – 'Planetary (Go!)'
Okkervil River – 'Wake & Be Fine /Weave Room Blues'
Panic! At The Disco – 'The Ballad Of Mona Lisa'
Pint Shot Riot – 'Somebody Save Me'
Mike Posner – 'Please Don't Go'
AlbumsNicole Scherzinger – 'Killer Love'
Soundgarden – 'Live On I-5'
The Strokes – 'Angles' 
The Dears – 'Degeneration Street'
The Dodos – 'No Color'
Duran Duran – 'All You Need Is Now'
Green Day – 'Awesome As Fuck'
The Human League – 'Credo'
Ronan Keating and Burt Bacharach – 'When Ronan Met Burt

Ντουέτο Έλενας Παπαρίζου με Νανα Μούσχουρη;


Σύμφωνα με την εφημερίδα "Πρώτο Θέμα" η Νάνα Μούσχουρη σύντομα θα βρεθεί στο στούντιο με την Έλενα Παπαρίζου για να ηχογραφήσουν ένα ντουέτο.
Όπως αναφέρει το άρθρο: "Η συγκεκριμένη πρόταση, αν υλοποιηθεί, φανερώνει τη διάθεση της Νάνας Μούσχουρη να στηρίξει έμπρακτα τις τραγουδίστριες που εκτιμά οτι αξίζουν να πάρουν τα καλλιτεχνικά της credits".

Η Έλενα Παπαρίζου είχε ερμηνεύσει live ένα ντουέτο με τη Νάνα Μούσχουρη, στην εκπομπή "Vivement Dimanche" στη Γαλλία το 2007.
Δείτε το βίντεο:
απο τον Γιάννη Αμανατίδη
www.tralala.gr

To νέο single και video του Tiesto!


O Tiesto συνεργάζεται με τον Mark Knight και τον Dino Lenny στα φωνητικά για το τραγούδι "Beautiful World".
Το single κυκλοφορεί επίσημα από σήμερα ενώ ακόμα δεν έχει ανακοινωθεί αν θα περιλαμβάνεται σε κάποιο νέο άλμπουμ του διάσημου DJ και παραγωγού. Δείτε το επίσημο video clip εδώ!
Από τον Γιάννη Μπράτσo
www.tralala.gr

«Το project που κάναμε με τον Timbaland ήταν απαίσιο!»


...δήλωσαν οι Duran Duran, αναφερόμενοι στο άλμπουμ "Red Carpet Massacre" που κυκλοφόρησε το 2007 με παραγωγούς τους Timbaland, Justin Timberlake και Danja.
Ο ντράμερ του γκρουπ Roger Taylor δήλωσε πως ήταν ατυχής η προσπάθεια να συμβαδίσουν με τη μοντέρνα τάση της μουσικής, ενώ ο μπασίστας John Taylor χαρακτηρίζει το όλο εγχείρημα σαν έναν εφιάλτη, μιας και στην Sony είχαν παρουσιάσει ένα rock άλμπουμ στο ύφος της μπάντας, και η εταιρεία το ήθελε πιο ποπ κι εμπορικό, προτείνοντας τον Timbaland. O Nick Rhodes αναφέρεται στη δουλειά αυτή ως «απαίσια» και «ντροπιαστική», ενώ ο τραγουδιστής των Duran Duran, Simon Le Bon, αναφέρεται στους fans που δέχτηκαν «χλιαρά» το άλμπουμ αυτό και δεν τους ενθουσίασε. Το νέο τους άλμπουμ "All you need is now" κυκλοφορεί!

Από τον Γιάννη Μπράτσo
www.tralala.gr

Το νέο άλμπουμ των Gorillaz!


Στις 18 Απριλίου θα κυκλοφορήσει επίσημα το νέο άλμπουμ των Gorillaz "The Fall", με πρώτο single το "Revolving doors/Amarillo" που είναι διαθέσιμο από τις 14 Μαρτίου.
Το άλμπουμ είχε διατεθεί για δωρεάν downloading στα μέλη του fan club του συγκροτήματος στις 25 Δεκεμβρίου 2010 και ηχογραφήθηκε από τον ιδρυτή της μπάντας, Damon Albarn, κατά τη διάρκεια του "Escape to Plastic Beach World Tour" στην Αμερική. Δείτε το επίσημο tracklist και το promo video που κυκλοφόρησε το Δεκέμβρη για το τραγούδι "Phoner to Arizona".
1. Phoner To Arizona
2. Revolving Doors
3. HillBilly Man
4. Detroit
5. Shy-town
6. Little Pink Plastic Bags
7. The Joplin Spider
8. The Parish of Space Dust
9. The Snake In Dallas
10. Amarillo
11. The Speak It Mountains
12. Aspen Forest
13. Bobby In Phoenix
14. California And The Slipping Of The Sun
15. Seattle Yodel

Από τον Γιάννη Μπράτσo
www.tralala.gr

Πάνος Κιάμος: το νέο του τραγούδι “Από Δευτέρα”! Ακούστε το...


Ο Πάνος επέστρεψε. Λίγο πριν τις εμφανίσεις του, που θα αρχίσουν πολύ σύντομα, μας παρουσίασε και το νέου του τραγούδι “Από Δευτέρα”.
Σε μουσική του Δημήτρη Χάρμα και στίχους της Άννας Ιωαννίδου, το νέο αυτό κομμάτι μας δίνει μια γεύση από τον νέο δίσκο του επιτυχημένου τραγουδιστή. “Από Δευτέρα”, σήμερα δηλαδή, μπορούμε να ακούμε το νέο τραγούδι του Πάνου Κιάμου στα ραδιόφωνα.

Τον επόμενο μήνα μάλιστα, 23 Απριλίου συγκεκριμένα, αρχίζουν και οι εμφανίσεις του στο κέντρο Ποσειδώνιο, που αναμένεται να κάνουν μεγάλη επιτυχία όπως συνήθως.
“Από Δευτέρα” λοιπόν. Απολαύστε το...

15 50


Οι 15 50 είναι ένα από τα πιο δημοφιλή groups της ελληνικής μουσικής σκηνής!
Με εκρηκτική σκηνική παρουσία, αυθεντικότητα, rock αντισυμβατική διάθεση, πρωτοποριακές επιλογές στο ρεπερτόριο και την παρουσίαση των live προγραμμάτων τους, οι 15 50 μετρούν σπουδαίες συνεργασίες και ένα πιστό κοινό που τους ακολουθεί σε κάθε live τους!
Αυτήν την περίοδο τους βρίσκουμε μεταξύ Αθήνας-Θεσσαλονίκης, καθώς εμφανίζονται μαζί με τη Ζέτα Δούκα στο Socialista στην Αθήνα και μαζί με τη Νίνα Λοτσάρη στο Fix της Θεσσαλονίκης, δημιουργώντας την κατάλληλα ηλεκτρισμένη ατμόσφαιρα για ...άγριες νύχτες.
«Άγριες νύχτες» είναι και ο τίτλος του νέου τους album –και πρώτη συνεργασία με τη νέα τους εταιρία Heaven- που κυκλοφορεί στις 21 Μαρτίου στα δισκοπωλεία και on line stores.
Δείγματα της δουλειάς έχουμε ήδη ακούσει στα ραδιόφωνα: «Άγριες νύχτες» και «Αμερικάνος» (διασκευή του Tu vuo fa l' americano) είναι τα πρώτα singles που μας προετοίμασαν για τις ... άγριες διαθέσεις του group!
Το νέο radio single που έχει ήδη ξεχωρίσει είναι η διασκευή του «Σαν σταρ του σινεμά».

Επιστρέφει στη ΝΕΤ η Μπήλιω Τσουκαλά απο σήμερα 21/3


Επανέρχεται απο σήμερα Δευτέρα 21 Μαρτίου (4-6 μ.μ.) η εκπομπή της Μπήλιως Τσουκαλά στη ΝΕΤ.
Από Δευτέρα έως και Παρασκευή, για δύο ώρες καθημερινά, σας ενημερώνει και σας κρατά συντροφιά με την πολιτιστική επικαιρότητα, με νέα και ειδήσεις για το θέατρο, τη μουσική, τον κινηματογράφο, την εκδοτική κίνηση, τις εκθέσεις, τις μουσικές σκηνές, αλλά και με μια σειρά από θέματα που αναδεικνύουν ζητήματα της καθημερινότητάς μας. Οικολογία, γαστρονομικός πολιτισμός, τάσεις και αλλαγές στη ζωή της πόλης, νέα επιχειρηματικότητα, αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου, ιστορίες δημιουργικών ανθρώπων, καινούργια δεδομένα στις σχέσεις συνύπαρξης, είναι μερικές από τις νέες θεματικές ενότητες της εκπομπής.
Το «Έχει Γούστο», συνεχίζοντας τα αφιερώματα σε ηθοποιούς, συνθέτες, ποιητές, συγγραφείς και προσωπικότητες της πνευματικής και καλλιτεχνικής ζωής, φιλοξενεί ανθρώπους που έγραψαν τη δική τους ιστορία στον πολιτισμό αυτής της χώρας, αλλά και νοσταλγικά αφιερώματα σε εκείνους που «έφυγαν» αφήνοντας πίσω τους σπουδαίο έργο.
Πιστεύοντας ότι ο πολιτισμός είναι κάτι ζωντανό, χαρούμενο, πολύχρωμο, γεμάτο ιδέες, νέες αντιλήψεις και δημιουργική φαντασία, το «Έχει Γούστο» με την Μπήλιω Τσουκαλά συνεχίζει το καθημερινό του ταξίδι.
«Έχει Γούστο» με την Μπήλιω Τσουκαλά

Μήπως το παιδί σου είναι εξαρτημένο από το διαδίκτυο;


Μήπως υποψιάζεσαι ότι το παιδί σου έχει εξάρτηση από το διαδίκτυο;
Αν κλείνεται συνέχεια στο δωμάτιο του, κάθεται μόνιμα στον υπολογιστή, δεν κάνει μπάνιο, δεν τρώει, δεν βρίσκει σε τίποτα άλλο ενδιαφέρον τότε μάλλον ναι... Ποιες είναι οι ενδείξεις που δείχνουν ότι έχει κολλήσει;

Η ψυχολόγος Αλεξάνδρα Καππάτου σου εξηγεί...

Τα παιδιά και οι νέοι εύκολα μπορεί να εγκλωβιστούν σε δικτυακές δραστηριότητες. Τα πιο ευάλωτα παιδιά σύμφωνα με την υπηρεσία εξαρτήσεων από τον υπολογιστή, της Ιατρικής Σχολής του Χάρβαρντ, είναι εκείνα που είναι μόνα και βαριεστημένα ή από οικογένειες που κανένας δεν είναι στο σπίτι για να σχετίζεται μαζί τους και να συζητά όταν επιστρέφουν από το σχολείο.
Τα παιδιά που δεν είναι δημοφιλή ή είναι ντροπαλά με τους συνομηλίκους ελκύονται συχνά από την δημιουργία νέας ταυτότητας σε online επικοινωνίες.

Από τα 14 – 15 και μετά, ο έφηβος αρχίζει να βγαίνει και μόνος του, κατά συνέπεια να ελέγχεται δυσκολότερα από τους γονείς.. Μπορεί να επισκέπτεται τα ίντερνετ καφέ με τους φίλους του, και φυσικά ο γονιός δεν είναι σε θέση να γνωρίζει με τι παιχνίδια παίζει.

Τα παιχνίδια που μπορεί να παίζει είναι :

1. Ίσως εμπλακεί σε καζίνο ή άλλα τυχερά παιχνίδια και να καταχραστεί τις πιστωτικές κάρτες των γονιών του ή να δανείζεται από συμμαθητές του για να παίξει.

2. Μπορεί να αρχίσει να εμπλέκεται και με το σεξ στο διαδίκτυο.

3. Ένα άλλο ζήτημα είναι τα παιχνίδια ενσάρκωσης ρόλων ή MMORPG (massively multiplayer online role playing games) και παίζονται συγχρόνως σε διάφορες χώρες από πολλούς νέους και νέες που ενσαρκώνουν ρόλους.
Όποιος μετέχει στα MMORPG ενσαρκώνει ρόλο της επιλογής του, πολλές φορές ταυτίζεται με αυτόν, νιώθει ισχυρός και ελκυστικός, και παράλληλα συναλλάσσεται διαρκώς με αναρίθμητα άλλα άτομα που παίζουν συγχρόνως το ίδιο παιχνίδι από κάθε γωνιά της γης μέρα ή νύχτα, αντιμετωπίζοντας διαρκώς νέες προκλήσεις και το ενδιαφέρον του ανανεώνεται ακατάπαυστα.
Παράλληλα, τα παιχνίδια αυτά είναι αρκετά περίπλοκα, οπότε δεν μπορείς να τα παίξεις για 20 λεπτά, αν κάτσεις δηλαδή να τα παίξεις, θα πρέπει να στυλωθείς για πάνω από 2-3 ώρες τη φορά. Πιο δημοφιλή μεταξύ αυτών των παιχνιδιών είναι τα World of Warcraft, Resident evil, Everquest, Starcraft, lineage κ.λπ.

Πηγή: newsit.gr

O 'butler' του Batman απεβίωσε σε ηλικία 94 ετών..


Ο Βρετανός ηθοποιός Michel Gough, που έγινε γνωστός από τον ρόλο του butler "Alfred" σε μια σειρά ταινιών Batman, έφυγε από την ζωή, σε ηλικία 94 ετών.
Ο Michael Gough έπαιξε σε περισσότερες από 150 ταινίες και τηλεοπτικά shows, με πιο γνωστό το “Doctor Who”.

Τα ελληνικά eighties. Η παρεξηγημένη δεκαετία του τραγουδιού


Σήμερα, όλο και περισσότεροι καλλιτέχνες στρέφονται στη δεκαετία του ’80 μέσω των live, των επανεκδόσεων και των επανεκτελέσεων. Για όσους κουβαλούν μέσα τους ένα κομμάτι των κατασυκοφαντημένων eighties, η επιστροφή σ’ αυτά συνιστά μια δικαίωση. Αλλά γιατί η δεκαετία εκείνη συνεχίζει βασανιστικά να μας αφορά;
(Δημοσιεύτηκε στο περιοδικό ΔΙΦΩΝΟ)

 

Η δεκαετία που δεν υπήρξε ποτέ

Για πολλούς, η δεκαετία του ’80 είναι ένας εφιάλτης που πασχίζουν να ξεχάσουν. Λίγο τα στενά μπλου-τζιν και οι τόνοι λακ… λίγο ο λαϊκισμός και οι διαψεύσεις… λίγο οι μεγάλες πίστες και οι αλήστου μνήμης βιντεοταινίες… αναμφισβήτητα κάποιοι έχουν τους λόγους τους να κοιτάνε αφ’ υψηλού εκείνα τα χρόνια. Κάποιοι άλλοι όμως παραμένουμε νοσταλγοί μιας δεκαετίας που περιείχε πολλά περισσότερα απ’ όσα μπορέσαμε να συγκρατήσουμε και να καταλάβουμε. Τότε που μεγαλώναμε με Θέατρο της Δευτέρας και Στρουμφάκια, με Κάμπινγκ και Μουσικό Καλειδοσκόπιο, με Φρουτοπία και Ιππότη της Ασφάλτου, με Θέατρο Σκιών και Λιλιπούπολη. Χωρίς sms, χωρίς facebook, χωρίς chat. Ευτυχώς. Ακούγοντας πειρατικό ραδιόφωνο οι πιο ψαγμένοι, με τσακωμούς για τους Duran Duran και τους Wham οι mainstream, με βόλτες στη Barbarella οι νυχτόβιοι.

Όπως και ευρύτερα, έτσι και στο πεδίο της μουσικής, τα ελληνικά eighties έχουν καταγραφεί ως περίπου η δεκαετία που ποτέ δεν υπήρξε. Εάν τα ’60s ήταν το έντεχνο-λαϊκό των Θεοδωράκη και Χατζιδάκι, εάν τα ’70s ήταν το πολιτικό τραγούδι, εάν τα ’90s ήταν το «έντεχνο», εάν η αυγή του 21ου αιώνα είναι το έθνικ, η κάτι-σαν-Φάμελλος ροκ μπαλάντα και ο αγγλικός στίχος, τότε τι αλήθεια υπήρξαν τα ’80s; Για τους περισσότερους, μια καρικατούρα. Υπάρχουν δύο λόγοι γι’ αυτό: πρώτον, γιατί πράγματι τα ’80s περιείχαν σπέρματα παρακμής και κιτς, και δεύτερον, γιατί το σβήσιμο της μνήμης υπήρξε προϋπόθεση για μια πιο ομαλή μετάβαση στο ναρκισσισμό και την καταναλωτική νιρβάνα των 1990s. Όπως το άστρο που φτάνει στη μέγιστη λαμπρότητά του πριν καταστραφεί ολοκληρωτικά, η δεκαετία του ’80 αποτέλεσε την κορύφωση της καλλιτεχνικής και αισθητικής πρωτοπορίας, πριν παραδοθεί στην ήττα που η ίδια διαλεκτικά εγκυμονούσε. Όχι απλά υπήρξε η δεκαετία του ’80, αλλά και συνιστά μοναδική περίοδο στην ιστορία του τραγουδιού.

Όταν άνθιζαν όλα τα λουλούδια

Οι τραγουδοποιοί
Τα ελληνικά eighties μας αφορούν κυρίως λόγω της ασύλληπτης πολυμορφίας τους που επέτρεψε την άνθιση των πιο αντιφατικών και πρωτότυπων ρευμάτων. Τότε γεννιέται το ρεύμα των «τραγουδοποιών», ο στυλοβάτης του λεγόμενου «έντεχνου». Πρωτεργάτης του ρεύματος είναι ο Βαγγέλης Γερμανός και τα ιστορικά Μπαράκια του. Όμως το μεγάλο «μπαμ» γίνεται με τους Χάρη και Πάνο Κατσιμίχα στα Ζεστά Ποτά, τον χαρακτηριστικότερο ίσως δίσκο όλης της δεκαετίας. Με το Χαράτσι, ο εκ Θεσσαλονίκης ορμώμενος Νίκος Παπάζογλου προτείνει ένα χαμηλόφωνο νέο-λαϊκό ύφος. Νέοι, ταλαντούχοι δημιουργοί ξεπηδούν σε μια εποχή όπου όλα επιτρέπονται. Ενδεικτικά: Βασίλης Καζούλης (Μπλε μωρό), Νίκος Ζιώγαλας (Τζάμπο), Διονύσης Τσακνής (Τρίτο μάτι, Φταίνε τα τραγούδια), Βασίλης Νικολαΐδης (Οδός Σανταρόζα), Σταύρος Παπασταύρου (Το πίσω δωμάτιο), Φοίβος Δεληβοριάς (Παρέλαση) και Σωκράτης Μάλαμας (Ασπρόμαυρες Ιστορίες).

Το ρεύμα της έντεχνης μπαλάντας εμπλουτίζεται και από δημιουργούς γένους θηλυκού, οι οποίες πρωτοεμφανίζονται ως ερμηνεύτριες. Η Αρλέτα προσφέρει Ένα καπέλο με τραγούδια, πριν τα Περίπου και Τσάι Γιασεμιού όπου συνεργάζεται με τον Λάκη Παπαδόπουλο και τη Μαριανίνα Κριεζή. Η Αφροδίτη Μάνου ερμηνεύει την Απόπειρα προτού γράψει την Νυχτερινή Εκπομπή, η Μελίνα Τανάγρη ταξιδεύει στον Τεσσαρακοστό Παράλληλο και «μπερδεύεται γλυκά» στα δικά της τραγούδια, και η Ελένη Βιτάλη στρέφει τη ματιά της στο Απέναντι Μπαλκόνι. Οι παλαιότεροι τραγουδοποιοί ακολουθούν πιστά. Ο Διονύσης Σαββόπουλος γράφει τα αξεπέραστα Τραπεζάκια Έξω και το αμφιλεγόμενο Κούρεμα, ενώ βάζει το τραγούδι στους τηλεοπτικούς δέκτες με το θρυλικό Ζήτω το ελληνικό τραγούδι. Ο Δήμος Μούτσης συνεργάζεται με τον Κώστα Τριπολίτη στο Φράγμα, προτού στραφεί στους δικούς του στίχους με το Ενέχυρο και το Να! Και ο Λουκιανός Κηλαηδόνης παγιώνει το χαρακτηριστικό του ύφος στη Χαμηλή Πτήση και στα Τραγούδια για Κακά Παιδιά κάνοντας Πάρτυ στη Βουλιαγμένη.

Οι συνθέτες
Πλάι στο νέο αίμα, η δεκαετία του ’80 μπορεί να καυχιέται για μερικές από τις ωριμότερες καταθέσεις των μεγάλων συνθετών. Ο Μίκης Θεοδωράκης καταθέτει σύγχρονους προβληματισμούς στους κύκλους τραγουδιών Χαιρετισμοί, Ραντάρ, Επιβάτης και Μήπως ζούμε σ’ άλλη χώρα;. Ο Μάνος Χατζιδάκις εξελίσσει την τέχνη του με έργα όπως Η εποχή της Μελισσάνθης, Οι μπαλάντες της οδού Αθηνάς, Σκοτεινή Μητέρα και Χειμωνιάτικος ήλιος. Το ίδιο κάνει και ο Γιάννης Μαρκόπουλος: Τολμηρή Επικοινωνία, Ορίζοντες, Οροπέδιο, Παράθυρο στη Μεσόγειο, και πάνω απ’ όλα το Ρεπορτάζ είναι δίσκοι που διατηρούν ακέραια τη διαχρονικότητά τους. Ο Νίκος Μαμαγκάκης εκδίδει τα Κέντρο Διερχομένων και Του Έρωτα και του Πάθους ενώ ο Νότης Μαυρουδής συνεχίζει τη έντονα λυρική του δημιουργία με τους δίσκους Στην όχθη της καρδιάς μου, Έρως Ανίκατε Μάχαν και Κάπου Ανατολικοδυτικά.

Επίσης, ο Σταύρος Κουγιουμτζής εκδίδει εξαιρετικούς αλλά αδίκως ξεχασμένους κύκλους τραγουδιών: Μικραίνει ο κόσμος, Τα νυχτέρια μας, Τρελοί και άγγελοι. Ο Θάνος Μικρούτσικος, με πρόσφατη την επιτυχία του Σταυρού του Νότου, καταθέτει κομβικά έργα: Εμπάργκο, Ο Γέρος της Αλεξάνδρειας, Όλα από χέρι καμένα, και το αριστουργηματικό Όσο κρατάει ένας καφές με τη φωνή του Διονύση Θεοδόση. Ο Μάνος Λοΐζος εκδίδει το Για μια μέρα ζωής, ενώ μετά τον θάνατό του κυκλοφορούν τα Γράμματα στην αγαπημένη. Ο Γιάννης Σπανός δίνει μεγάλα τραγούδια στην Άλκηστη Πρωτοψάλτη (Έξοδος Κινδύνου) και την Τάνια Τσανακλίδου (Φίλε, Της Βροχής και της Νύχτας) και ο Ηλίας Ανδριόπουλος αναδεικνύει την έντεχνη πλευρά της Σωτηρίας Μπέλλου με τα μνημειώδη Λαϊκά Προάστια και τις Ξένες Πόρτες, μελοποιώντας τους Προσανατολισμούς του Ελύτη.

Στη δεκαετία αυτή, νέοι συνθέτες κάνουν δυναμικά την εμφάνισή τους. Ο Νίκος Ξυδάκης, μετά την Εκδίκηση της Γυφτιάς και Τα Δήθεν, ξεδιπλώνει την τέχνη του στους δίσκους Πρώτο βράδυ στην Αθήνα, Κοντά στη δόξα μια στιγμή και Κάιρο-Ναύπλιο-Χαρτούμ. Ο Γιώργος Σταυριανός εισάγει έναν πρωτοφανή λυρισμό με την Έρημη Πόλη και τους Φόβους του Μεσημεριού, με όχημα τη φωνή της Μαρίας Δημητριάδη. Συναντάμε επίσης τους Σπύρο Βλασσόπουλο (Σαπφώ, σε μετάφραση Σωτήρη Κακίση), Τάσο Γκρους (Μορφές), Σταμάτη Σπανουδάκη (Κοντραμπάντο), Κώστα Καλδάρα (Νυχτερινή Κυβέρνηση), Νίκο Κυπουργό (Rom) και Δημήτρη Παπαδημητρίου (Ρεβάνς). Εντωμεταξύ, η Ελένη Καραΐνδρου αρχίζει τη γόνιμη συνεργασία της με τον Θεόδωρο Αγγελόπουλο (Ταξίδι στα Κύθηρα, Μελισσοκόμος, Τοπίο στην Ομίχλη). Αλλά ο χαρακτηριστικότερος νέος συνθέτης των 1980s είναι αναμφισβήτητα ο Σταμάτης Κραουνάκης, με τα πρωτοποριακά Σκουριασμένα Χείλη, το λησμονημένο Σαριμπιντάμ με τη Χριστιάννα, και τα υπόλοιπα δώρα της συνεργασίας του με την Λίνα Νικολακοπούλου (Κανονικά, Κυκλοφορώ κι Οπλοφορώ, Μαμά γερνάω).

Ροκάδες, γκρουπ και πρωτοπορία
Στην πανσπερμία ήχων και μηνυμάτων των 1980s, το ροκ βρίσκει γόνιμο έδαφος για να καλλιεργηθεί. Ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου (Φοβάμαι, Διαίρεση, Χαιρετίσματα, Χορεύω) γίνεται αντικείμενο λατρείας σε γήπεδα και σύνθημα στο στόμα της νεολαίας. Νέα συγκροτήματα, όπως οι Τρύπες με τον Γιάννη Αγγελάκα, οι Τερμίτες με τον Λαυρέντη Μαχαιρίτσα, και φυσικά οι Απροσάρμοστοι με τον Παύλο Σιδηρόπουλο ξαναγράφουν την ιστορία της ελληνικής ροκ. Sharp Ties, Last Drive, Magic de Spell, Λάκης Παπαδόπουλος, Μωρά στη Φωτιά, η λίστα είναι ατέλειωτη. Και ο Νικόλας Άσιμος (Ο Ξαναπές, Το φανάρι του Διογένη) με τις παράνομες κασέτες του δίνει το δικό του, άνισο αγώνα με τους μηχανισμούς του καθεστώτος και τα φαντάσματα του μυαλού του.

Tα eighties είναι η τελευταία αναλαμπή της συλλογικότητας, δηλαδή των συγκροτημάτων. Οι Χειμερινοί Κολυμβητές (Από το Πάρκο στη Μυροβόλο, Μ’ αγαπάς;) με προεξάρχοντα τον Αργύρη Μπακιρτζή εισάγουν το δικό τους ιδιόμορφο ήχο που αντλεί από την παράδοση και τη μελαγχολία της ελληνικής επαρχίας. Από την κοινή μήτρα μιας παρέας, οι Φατμέ με τον «άσωτο υιό» Νίκο Πορτοκάλογλου «βγαίνουν από το τούνελ» προσφέροντας δείγματα μιας ορμητικής ροκ μπαλάντας και οι Χάνομαι γιατί Ρεμβάζω (Οι κακές μας πράξεις, Τα Παροίνια) τραγουδούν παιχνιδιάρικα το λυρισμό με φυσικά όργανα. Οι Μουσικές Ταξιαρχίες (Αν η γιαγιά μου είχε ρουλεμάν) του ανεπανάληπτου Τζίμη Πανούση παίζουν μόνοι τους στο γήπεδο της ροκ σάτιρας ενώ από τους Λαθρεπιβάτες (Απόψε λέω να μην κοιμηθούμε) ανατέλλει το άστρο του Παντελή Θαλασσινού. Τέλος, οι Ξέμπαρκοι καταθέτουν στο s/s Ionion 1934 τη δική τους σκοτεινή ματιά στον Νίκο Καββαδία.

Μια σημαντική προσφορά των ελληνικών eighties είναι η επιστροφή της παραδοσιακής μουσικής στο κυρίως σώμα της εγχώριας μουσικής σκηνής. Η διαχείριση της παράδοσης από τα μαύρα χρόνια της επταετίας 1967-1974 ως εργαλείο προώθησης της χουντικής αισθητικής είχε φυσιολογικά οδηγήσει στην υποχώρησή της. Χάρις σε προχωρημένα σχήματα όπως οι Δυνάμεις του Αιγαίου, η παράδοση νομιμοποιείται ξανά. Ο Λουδοβίκος των Ανωγείων (Μοιρολόγια, Ο έρωτας στην Κρήτη είναι μελαγχολικός) κάνει τα πρώτα του δειλά βήματα ενώ ο Γιάννης Πάριος ερμηνεύει τα Νησιώτικα γνωρίζοντας πρωτοφανή λαϊκή αποδοχή.

Παράλληλα με την παράδοση, στα χρόνια του ’80 δίδεται ζωτικός χώρος για την άνθιση μιας εγχώριας μουσικής πρωτοπορίας. Πρωθιέρεια αναδεικνύεται η Λένα Πλάτωνος με τους ηλεκτρονικούς πειραματισμούς της στο θρυλικό Σαμποτάζ και στα έργα Καρυωτάκης, Μάσκες Ηλίου, Η Ηχώ και τα λάθη της, Γκάλοπ και Λεπιδόπτερα. Στην πρωτοπορία εντάσσεται και ο Μιχάλης Γρηγορίου που μελοποιεί μεγάλους ποιητές στα έργα Η αγάπη είναι ο φόβος και Ο Οδυσσέας στο ποτάμι. Ο Κυριάκος Σφέτσας συνοδεύει την σπαρακτική Κατερίνα Γώγου Στο Δρόμο. Και στα τέλη της δεκαετίας εμφανίζεται ο Μικρός αδερφός, η πρώτη προσωπική δουλειά του πολύπλευρου Μιχάλη Σιγανίδη.

Ρεμπέτες και λαϊκοί
Ένα από τα χαρακτηριστικότερα ρεύματα στη μουσική σκηνή των 1980s είναι η αναβίωση του ρεμπέτικου. Πυρήνας αυτής της αναβίωσης είναι οι κομπανίες. Στην Οπισθοδρομική Κομπανία κάνει τα πρώτα της βήματα η Ελευθερία Αρβανιτάκη, ενώ η Ρεμπέτικη Κομπανία και η Αθηναϊκή Κομπανία βουτάν στα βαθιά της ρεμπέτικης και λαϊκής μυθολογίας. Ο Γιώργος Νταλάρας τραγουδά τα Ρεμπέτικα της Κατοχής ενώ ο Σταύρος Ξαρχάκος καταθέτει το ιστορικό Ρεμπέτικο από την ομώνυμη ταινία του Κώστα Φέρρη.

Η περίοδος που εξετάζουμε τροφοδότησε και την τελευταία αναλαμπή του λαϊκού τραγουδιού. Στη δύση της εμφανίζεται ο Βαγγέλης Κορακάκης με το δίσκο Οι Άρχοντες εγκαινιάζοντας μια πορεία αυθεντικής λαϊκής δημιουργίας. Έχοντας πίσω του την επιτυχημένη συνεργασία με τον Στέλιο Καζαντζίδη, ο Χρήστος Νικολόπουλος επενδύει με τις μελωδίες του το λόγο του Μανώλη Ρασούλη: Οι κυβερνήσεις πέφτουνε μα η αγάπη μένει, Παίξε Χρήστο επειγόντως, Όλοι δικοί μας είμαστε. Ο Ρασούλης συνεργάζεται και με τον Πέτρο Βαγιόπουλο στο Πότε Βούδας, πότε Κούδας, ο Νικολόπουλος γράφει τον επίλογο της λαϊκής Χαρούλας με το Η Νύχτα θέλει έρωτα, ο Άκης Πάνου ολοκληρώνει τη δισκογραφία του με το Θέλω να τα πω, ενώ ο Μίκης Θεοδωράκης γράφει τα αξεπέραστα Πικροσάββατα. Νέες δυνάμεις όπως τα Παιδιά από την Πάτρα εντάσσονται σε ένα νεολαϊκό ρεύμα, με μεγάλη πανελλήνια απήχηση. Τέλος, μεγάλες φωνές όπως η Γλυκερία (Όμορφη Νύχτα) και η Ελένη Βιτάλη (Χορέψτε γιατί χανόμαστε) καθιερώνονται ηχογραφώντας ζωντανά παλιές λαϊκές επιτυχίες.

…και ο αντίλογος

Ο μουσικός πλούτος, ψήγματα του οποίου παρουσιάστηκαν στην προηγούμενη ενότητα, καθιστά ακόμα πιο αινιγματικό το σβήσιμο των 1980s. Ευθύνη φέρουν οι μεγάλοι συνθέτες που ένιωσαν ότι κάτι δεν πήγαινε καλά με τους ίδιους και με την υποδοχή του έργου τους. Σαν συνεννοημένοι, έσβησαν από τα βιογραφικά, τις συναυλίες και τις συνεντεύξεις τους ό,τι έκαναν τη συγκεκριμένη δεκαετία. Πάρτε έναν-έναν τους μεγάλους συνθέτες και δείτε τι έβγαλαν στα eighties και πως αντιμετώπισαν μετά αυτό το έργο· περίπου ως παιδική ασθένεια. Το ίδιο ισχύει και για τους ερμηνευτές. Η Χαρούλα έγινε Χάρις, και το κοινό κλήθηκε να ακολουθήσει τη μετάβαση στο εκσυγχρονιστικό όνειρο.

Βεβαίως, δεν υπήρξαν όλα ρόδινα στα ελληνικά eighties· το αντίθετο. Μέσα στα σπλάχνα της, κείνη η δεκαετία έκρυβε τερατογενέσεις. Από τη μία, έχουμε τα λεγόμενα «ποπάκια». Η Άννα Βίσση οπισθοχωρεί από τον Κουγιουμτζή στον Καρβέλα ενώ ο Ανδρέας Μικρούτσικος εγκαταλείπει οριστικά τις αναζητήσεις του Να ’μαστε πάλι εδώ Αντρέα. Παράλληλα, μια σειρά αμφιλεγόμενων καλλιτεχνών αναδεικνύεται στο χώρο της ελαφριάς ποπ: από τον συμπαθή Γιάννη Γιοκαρίνη ως τον σατιρικό Γιάννη Μηλιώκα και από τον Κώστα Μπίγαλη και τον Μιχάλη Ρακιντζή ως τον Κώστα Χαριτοδιπλωμένο. Απ’ αυτά τα «βαθιά 1980s» δεν έλειψε το ταλέντο, αλλά το όραμα.

Από την άλλη, έχουμε την άνοδο ενός ευτελούς είδους νυχτερινής διασκέδασης στις «μεγάλες πίστες», ενός λαϊκό-ποπ τραγουδιού με χαρακτηριστικότερους εκπρόσωπους τον Λευτέρη Πανταζή και την Άντζελα Δημητρίου. Αυτό το ρεύμα συνιστά ίσως τη μαζικότερη προσπάθεια εκχυδαϊσμού του νεότερου ελληνικού λαϊκού πολιτισμού. Όπως λέει και ο Μανώλης Ρασούλης για τα 1980s, «στην Ελλάδα έγινε η μεγαλύτερη πολιτιστική αντεπανάσταση που υπήρξε ποτέ». Διόλου τυχαία, ο Νταλάρας κλείνει τη δεκαετία - που σημαδεύεται από την εμπορική επιτυχία των Latin του - τραγουδώντας «Μη μιλάς, μη γελάς, κινδυνεύει η Ελλάς». Τι γέννησε, όμως, και τι επηρέασε τη μουσική παραγωγή του ’80, με τα καλά και τα κακά της;

Πώς φτάσαμε ως εκεί;

Πολλές οι ωδίνες που οδήγησαν στον τοκετό των 1980s. Σε αυτές περιλαμβάνεται η έντονη πολιτικοποίηση του πρώτου μισού της δεκαετίας που γεννά εύστοχη κοινωνική κριτική και μια αίσθηση δημιουργικής αμφισβήτησης, τροφοδοτούμενη από τις ψευδαισθήσεις αλλά και τις διαψεύσεις του «λαού στην εξουσία». Επίσης, η απόσταση από την εποχή της Χούντας επιτρέπει τη συμφιλίωση με ένα λαϊκό ηχόχρωμα και τη μούσα της παράδοσης, στοιχεία που είχαν βάναυσα διαστρεβλωθεί στην «επταετία». Κοινωνικά, η αστικοποίηση ολοκληρώνεται, επιτρέποντας έτσι την παγίωση νεωτερικών κοινωνικών σχέσεων που αποτυπώνονται και στο τραγούδι. Ο εκδημοκρατισμός σε πολιτικό - θεσμικό επίπεδο και η ιδεολογική νομιμοποίηση της Αριστεράς επιτρέπουν την ελεύθερη έκφραση και τον καλλιτεχνικό πειραματισμό.

Παρέες και άτομα παίζουν το ρόλο τους. Κομβική π.χ. είναι η θέση του Μάνου Χατζιδάκι με το Γ’ Πρόγραμμα, τον Σείριο, τις Κέρκυρες, το Τέταρτο, και έναν πυρήνα νέων καλλιτεχνών που ανοίγουν τα φτερά τους υπό την σκέπη του. Η τραγουδοποιία της περιόδου εμπνέεται ακόμη από τη μελοποίηση των ποιητών αλλά συμπληρώνεται από την ανάδειξη μαστόρων του στίχου όπως ο Άλκης Αλκαίος, ο Κώστας Τριπολίτης, ο Μιχάλης Μπουρμπούλης, ο Μανώλης Ρασούλης και βεβαίως η Λίνα Νικολακοπούλου, πλάι στις σταθερές αξίες του Νίκου Γκάτσου, του Μάνου Ελευθερίου και του Λευτέρη Παπαδόπουλου. Και οι μεγάλοι τραγουδιστές (Νταλάρας, Αλεξίου, Μητσιάς, Γαλάνη, Μητροπάνος, Πρωτοψάλτη κ.α.) επενδύουν με τη φωνή τους τα μεγάλα τραγούδια, αλλά σταδιακά αντικαθιστούν τους δημιουργούς στον πυρήνα της μουσικής παραγωγής.

Αυτή η αντικατάσταση σημαδεύει τα 1980s καθώς η εμπορικότητα του τραγουδιστή αρχίζει να αφορά τις εταιρείες περισσότερο από την έμπνευση και την ενότητα του έργου του δημιουργού. Όμως, για την εμπορευματοποίηση και τον εκχυδαϊσμό του τραγουδιού που έρχεται στο δεύτερο μισό της δεκαετίας δεν φταίνε οι ερμηνευτές αλλά βαθύτερες κοινωνικές διεργασίες. Η Αλλαγή που δεν έρχεται αντικαθίσταται από την Αυριανή, τα κονδύλια της ΕΟΚ και το όνειρο του δημοσίου αποσαθρώνουν τη λαϊκή συνείδηση, και το τραγούδι του εργάτη και του αγρότη δίνει τη θέση του στο τραγούδι του μικροαστού. Στο κέντρο που τραγουδούσε η Μοσχολιού, τώρα τραγουδάει ο Πανταζής, και εκεί που ακουγόταν το Νυν και Αεί ακούγεται τώρα η Ταραχή. Αλλά και διεθνώς, ένας κόσμος κατ’ όνομα σοσιαλιστικός που ενέπνευσε την τέχνη και έδωσε όραμα σε κινήματα και δημιουργούς πνέει τα λοίσθια. Σταδιακά, το τραγούδι δεν έχει ούτε κάτι να προτείνει, ούτε σε κάτι να αντιπαρατεθεί, και έτσι το κάστρο πέφτει αμαχητί.

Η κληρονομιά των ελληνικών eighties

Το χειρότερο που επέφερε το λαϊκο-κιτς ρεύμα στο ελληνικό τραγούδι από τα μέσα του ’80 και δώθε δεν ήταν απλά η κακογουστιά του, αλλά το τι γέννησε ως αντίδραση στο υπόλοιπο, το υγιές κομμάτι της εγχώριας σκηνής: τη μετά μανίας αποστασιοποίηση από τον αυθεντικό λαϊκό ήχο, από οτιδήποτε παρέπεμπε έστω και ως υποψία στην «άλλη όχθη». Όμως η κληρονομιά των 1980s δεν εξαντλείται στις αρνητικές πτυχές της. Καταρχήν, η δεκαετία αυτή γεννά και καθιερώνει το μοντέλο του τραγουδοποιού που γιγαντώνεται μετέπειτα. Η συμφιλίωση με την παράδοση είναι επίσης σημαντική· διόλου τυχαίο που μεγάλα συγκροτήματα όμως οι Mode Plagal και οι Χαΐνηδες γεννιούνται στη δύση των 1980s. Η δεκαετία μας χαρίζει μια κουλτούρα διαχωρισμών που υπάρχουν για να τονίζουν, και ενίοτε για να χωρίζουν: ροκάδες, ρεμπετόφιλοι, πανκιά. Στα χρόνια του ’80 μάθαμε να χορεύουμε, να μη φοβόμαστε την πρωτοπορία, να εκτιμούμε τη συλλογικότητα, να ανεχόμαστε την ελαφρότητα. Εκείνα τα χρόνια μας κληροδότησαν καλούς τρόπους: την ανεμελιά και την αθωότητα, την εκτίμηση της αξίας ενός δίσκου, την πίστη στην ενότητα του μουσικού έργου, την υπόγεια πολιτική κριτική.

Και μετά ήρθε το free downloading, και όχι μόνο. Ήρθε η ιδιωτική τηλεόραση όπου παραμόνευαν τα «je t’ aime». Ήρθε η «ελεύθερη» ραδιοφωνία, με την εξαφάνιση του παραγωγού και τη δικτατορία του playlist. Ήρθε η διεκπεραιώτρια εταιρεία που παραλαμβάνει έτοιμη την παραγωγή από τον καλλιτέχνη. Ήρθαν οι εθνικοί θρίαμβοι της Eurovision. Και ήρθε και η κακόγουστη συνύπαρξη λαϊκο-ποπ και έντεχνου.

Δύο δεκαετίες μετά την δύση τους, τα ελληνικά eighties εγκυμονούν εκπλήξεις για κάθε μουσικόφιλο. Εκτός από το δράμα μιας γενιάς που κοιμήθηκε με Λιλιπούπολη και ξύπνησε με ιλουστρασιόν lifestyle, η δεκαετία του ’80 συνιστά τον κήπο όπου για τελευταία φορά αφέθηκαν όλα τα λουλούδια να ανθίσουν. Και όσο κι αν η κυρίαρχη, δήθεν εναλλακτική ιδεολογία προσπαθεί να μας πείσει ότι όλα όσα συνέβησαν τότε ήταν μια κακόγουστη φάρσα, η γόνιμη σπορά εκείνων των χρόνων θα συνεχίσει να βγάζει την καινούργια σοδειά.